Dedaunan

Sunday 21 April 2013

HAIWAN YANG HAMPIR PUPUS

1. Badak Sumatera








2. Gajah









3. Penyu









4. Tapir








5. Harimau Belang










~langkah-langkah yang perlu diambil bagi menghalang flora dan fauna daripada pupus~


Gajah, badak dan penyu adalah antara spesies dilindungi yangsemakin pupus kerana sering menjadi sasaran pemburu haram bagi mendapatkan anggota badan haiwan berkenaan. Jawapan yang sering diberikan mereka ialah permintaan tinggi terhadap haiwan berkenaan.

Terdapat pelbagai langkah-langkah yang patut di ambil bagi mengatasi masalah kepupusan flora dan fauna di Malaysia. Antaranya ialahmewujudkan sistem pengurusan hutan yang boleh menjamin dan melindungi flora dan fauna seperti menjalankan penanaman semula contohnya menanam semula pokok kayu balak yang telah ditebang bagi menggantikannya. Selain itu, dengan menghadkan kapasiti hutan untuk mengelakkan tumbuhan dan pokok-pokok ditebang. 

Kerajaan juga perlu memainkan peranan utama dalam memperketatkan undang-undang tentang pembalakan dan pemburuan haram. Pihak berkuasa perlu sentiasa peka dengan setiap pergerakan yang dilakukan oleh pembalak dan pemburu haram kerana kewujudan mereka bakal menghancurkan flora dan fauna. Dengan mengiktiraf lebih banyak kawasan hutan sebagai Taman Negara, taman rekreasi, taman laut dan sebagainya dengan keluasan mencukupi, habitat flora dan fauna boleh terpelihara.

No comments:

Post a Comment